Geen categorieinspiratie

Ploeteren of happy werken?

Stel je eens voor dat je je werk goed onder controle hebt. Dat je met tijd en aandacht je taken doet en dat je op tijd naar huis gaat. Dat je tevreden bent over je werk en dat zich mede daardoor nieuwe kansen aandienen. Én… dat je energie overhoudt aan het eind van de werkdag om leuke dingen te doen met jouw gezin en andere belangrijke mensen. Hoe klinkt dat??

Ik geloof dat dit mogelijk is, jij?

Helaas zie ik veel hardwerkende, talentvolle mensen die dit op dit moment nog niet lukt. Die het druk-druk-druk hebben op hun werk en achter de feiten aanlopen in plaats van met plezier te werken aan dat wat ze goed kunnen. Die ploeteren in plaats van happy werken.

 

Zonde! Zowel voor deze talentvolle medewerkers als voor hun organisaties.

 Burn-out in relatie tot talent

Al jaren neemt het aantal psychische problemen in Nederland toe. Twee op de drie werknemers ervaart stress en één op de vier ondervindt daarvan zulke fysieke en psychische klachten dat hun productiviteit afneemt.

Vaak gaat het om mensen met veel talent die hard hun best doen om hun werk en privé goed te doen, maar het lukt ze niet meer. Wanneer dit lang genoeg duurt, komen deze mensen thuis te zitten, soms zelfs met een burn-out. Wist je trouwens dat de gemiddelde burn-out 242 dagen duurt?

ArboNed, die advies en ondersteuning biedt op vlak van werkverzuim en arbeidsomstandigheden heeft berekend dat het kostenplaatje kan oplopen tot € 60.000 per persoon.

 

Zonde! Zowel voor deze talentvolle medewerkers als voor hun organisaties.

 

Dat kan anders: hoe dan?

Hierboven schetste ik twee uitersten: van controle en plezier in je (werkende) leven naar een burn-out. Daar zitten natuurlijk heel wat stappen tussen. Talentvolle medewerkers die niet lekker in hun werk zitten, lopen eerder een risico op een burn-out. Vaak is dit terug te brengen naar vier oorzaken. Ik deel deze graag me je, zodat jij er je voordeel mee kunt doen.

 

Oorzaak 1: geen constructieve mindset

Veel mensen weten niet half hoe goed ze zijn. Ze hebben geen idee van hun kwaliteiten en het gevoel ‘maar wat te doen’. Ze zijn doorgegroeid in hun functie en hebben geen duidelijke afgebakende taken of functieprofiel. Ze krijgen nauwelijks feedback of horen het alleen als er iets verbeterd moet worden. Ze zijn soms zelfs bang om ‘door de mand te vallen’. Dit heet het impostersyndroom, en is killing voor je zelfvertrouwen. Het is iets overigens iets waar vooral vrouwen last van hebben.

Al die gedachten ‘ik doe maar wat’ of ‘wat ben ik hier eigenlijk aan het doen’ of ‘doe ik het wel goed’ of ‘straks komen ze erachter dat ik dit eigenlijk niet kan’ zorgen ervoor dat je werkplezier en je energie minder wordt in plaats van meer.

 

Oorzaak 2: niet weten waarvoor je het doet

Wanneer je niet weet waarvoor je het allemaal doet, wat hebben al je acties dan voor zin? Dat is pas een nare, want dan ben je (te) hard aan het werken maar je weet ook nog niet waarvoor. Ai.

Stephen Covey, managementgoeroe en schrijver van ‘de zeven eigenschappen van een effectief leider’ heeft het over ‘begin met het einde voor ogen’. Hij heeft een oefening met het visualiseren van je eigen begrafenis en de speeches die jou dierbaren dan doen. Ik heb een iets vrolijkere oefening, namelijk het visualiseren van je 88e verjaardagsfeest. Bedenk dan vandaag: dragen mijn acties daaraan bij.
Je kunt het einde voor ogen bedenken voor je leven en voor je carrière. In de opleiding tot trainers en coaches die ik verzorg voor ICM, moeten deelnemer module-opdrachten doen om hun diploma te halen. De eerste module-opdracht is ‘visualiseer je pensioenfeest en bedenk wat mensen over jou als coach of trainer zullen zeggen’.

Dit kun je heel praktisch doortrekken naar je werk, hier twee voorbeelden:
– Stel, over een jaar is dit project afgerond, hoe ziet het eindproject eruit en wat heb ik daaraan bijgedragen.
– Stel, over vijf jaar neem ik afscheid van dit team waaraan ik leiding geef, wat zeggen mijn medewerkers, leidinggevenden en klanten over mijn bijdrage.

Weten waarvoor je het doet: het eindresultaat van je leven, je werk, je project geeft je focus en helpt je om vandaag de juiste acties te doen. Ook in mijn VIP-coaching heb ik hier al veel mensen mee geholpen.

Weten waarvoor je het doet heeft overigens ook een link met de vraag ‘staat mijn ladder tegen de juiste muur’.

 

Oorzaak 3: geen nee zeggen

Vroeger had je als werknemer weinig te zeggen. Je baas vertelde je wat je moest doen en je had een nauwkeurige taakomschrijving. Tegenwoordig ligt dat anders. Je werkt op projectbasis, in scrumteams en werkt soms thuis. Dat vraagt meer persoonlijke verantwoordelijkheid: je hebt zelf invloed op hoe je werkt en leeft en van deze invloed moet je gebruik maken. Dat betekent dat je laat zien wat je denkt, voelt en wilt. Ofwel “opkomen voor jezelf”.

De oorzaak van controleverlies ligt vaak bij té veel tegelijkertijd doen. Werknemers zijn hiervan niet altijd de oorzaak (soms leggen hun managers te veel taken op hun bord) maar hebben wel de oplossing. Zeg eens ‘nee’ als iets er niet bij past: communiceer assertief.
Assertief communiceren betekent voor jezelf opkomen, zonder de relatie met de ander onnodig te schaden. Wanneer je een echte pleaser bent dan is dit niet gemakkelijk. Het is wél te leren en levert je direct een hoop op. Want elk ‘nee’ is een ‘ja’ tegen iets anders (misschien wel tegen jezelf).

 

Oorzaak 4: alles in je eentje willen oplossen

De laatste fout die je beperkt in het oplossen van je probleem is alles in je eentje op te kunnen lossen. Geen hulp vragen, niet aangeven dat je dingen lastig vind en (duhus) in je eigen cirkeltje blijven hangen.

Een kwisje:
1. Heb je enig idee hoeveel gedachten een mens gemiddeld heeft?
2. Heb je enig idee hoeveel procent van die gedachten repeterende gedachten zijn?
3. Denk je dat de meeste gedachten negatief of positief zijn?

Het antwoord op vraag 1 is: gemiddeld 60.000 gedachten.
Het antwoord op vraag 2 is: gemiddeld 95 %.
Het antwoord op vraag 3 is: negatief. Bij een groot onderzoek bleek zelfs dat maar liefst 75 % van de gedachten van de proefpersonen negatief waren.

Als je weet dat de manier waarop je denkt, direct je gedrag bepaalt, dan loont het dus je gedachten te onderzoeken en te werken aan een helpende mindset. Tenzij je lekker door wilt ploeteren natuurlijk 🙂

Van ploeteren naar happy werken en doorgroeien

Vier oorzaken die leiden tot ploeteren en één tip om happy te gaan werken en (dikke kans) door te groeien: onderneem actie & laat je helpen. Blijf niet ploeteren en neem het stuur van je (werkende) leven in handen. Dat vraagt om leiderschap, over jezelf. En dat hoef je niet alleen te doen.

Ik heb al veel geweldige veranderingen gezien bij deelnemers uit mijn coachprogramma. Hierin werken we aan aan de volgende onderdelen van persoonlijk leiderschap:
– Waarden
– Kwaliteiten
Mindset 
– Presentatie
– Kleding

Wanneer wij met elkaar gaan werken, dan kijken we aan welke onderdelen jij het beste kunt werken. Neem contact met me op om erover door te praten en lees hier hoe ik anderen heb geholpen.