Geen categorie

Als je doet wat je altijd deed….

Ken je de uitspraak: ‘als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’.

Als ik deze uitspraak doe tijdens coaching of training, zijn er altijd mensen bij wie deze flink binnen komt. Ik vertel er dan altijd bij: “daar waar je tevreden over bent, moet je vooral blijven doen, daar waar je niet tevreden over bent zou je eens wat anders voor in de plaats moeten doen ‘. Maar ja, soms wil je wel.. maar hoe houd je het vol?

Test gedragsverandering bij mijzelf

Aan het begin van 2020 wilde ik geen goede voornemens maken of grote doelen stellen. Wel had ik zin in een paar experimenten. Omdat ik anderen mensen begeleid in het veranderen van hun gedrag (zoals assertiever worden, beter grenzen bewaken, zichtbaarder worden) vind ik dat ik zelf soms ook moet voelen hoe het is om iets te veranderen. Daarom deed ik in januari mee met ‘Ik pas’ ofwel ‘Dry january’. Een maand geen alcohol. Dat ging me verrassend gemakkelijk af. Nu drink ik alleen in het weekend maar het kost me weinig moeite om in het weekend een alcoholvrij biertje of een spaatje te drinken. Het gaat me zelfs zo gemakkelijk af dat ik nog steeds ‘dry’ ben.

Om mezelf verder uit te dagen besloot ik per 1 februari geen koffie meer te drinken. Dat was tevens het advies van een natuurgeneeskundige om me fitter te voelen: een maand geen koffie en chocodae. Dus een maand niet meer elke ochtend die overheerlijke cappucino met een schuimende melkkraag én een klein stukje pure chocolade of koek erbij. Je merkt het al …. dat vind ik een stuk lastiger. Elke ochtend weer heb ik zin om toch een kopje te nemen. Zeker ook omdat ik in veel zalencentra train waar ze geweldige koffie hebben en heerlijke koekjes en bounties (mijn lievelings…). Elke keer weer moet ik vechten tegen zinnen in mijn hoofd als ‘ach, ééntje kan toch wel… of…. wat een saai leven als ik dit niet mag’. Koffie en iets lekkers is voor mij erg gekoppeld aan een goed leven. Dat zal mijn Brabantse roots wel zijn.

De ontdekking voor mij is dat ik het tóch weet vol te houden en dat het me veel oplevert.

Wil jij ook iets doorbreken? Ik denk dat iedereen het kan, maar dan op de manier die bij jou past. Er is niet één manier van gedragspatronen doorbreken. In dit artikel deel ik graag wat voor mij werkt, ter inspiratie voor jou.

Geen alcohol, geen koffie: wat levert het me op

Patronen doorbreken; anderhalve maand geen alchohol, een paar weken geen koffie. Het levert me verschillende dingen op die ik graag met je deel ter inspiratie.

Ten eerste heb ik mijn strategie onderzocht hoe ik een gedragsverandering ook volhoud. Drie dingen spelen bij mij een rol:

  1. Het helpt als ik me een iets voorneem om het op te schrijven vooraf en er dagelijks kort op te reflecteren. Ik schrijf elke avond voor ik ga slapen een paar zinnen over het koffiemoment dat ik heb overwonnen en waar ik trots op ben.
  2. Ik houd het beter vol als ik het een experiment noem, dan roept het meer nieuwsgierigheid bij me op dan weerstand.
  3. Het helpt me als ik mijn voornemen aan mijn omgeving vertel, en vooral aan mijn kinderen want ik wil hen laten zien dat je iets vol kunt houden, zelfs als je het moeilijk vindt.

Daarnaast ervaar ik de voordelen van het geen koffie of alcohol drinken:

  1. Ik voel me fitter. Mijn hoofd is helderder, ik heb meer energie en ben goed gefocust.
  2. Ik voel me mentaal sterk en heb een nieuwe mindset ontwikkeld waarin ik ervaar dat ik meer kan dan ik dacht. Het zijn twee relatief kleine gedragsveranderingen waarbij het niet koffie drinken me dagelijks uitdaagt. Omdat ik de uitdaging weet te weerstaan, voel ik me sterk en heb ik het gevoel dat ik veel meer patronen in mijn leven kan doorbreken.

Tot slot: het levert me nog iets mooiers op: ik krijg zin in de volgende uitdaging. Geen alcohol en koffie doe ik tot 8 maart (mijn 50ste verjaardag). Daarna ga ik verder met de uitdaging ‘administratie op orde brengen’. Ik ga van 8 maart tot 8 april dagelijks 15 minuten besteden aan mijn administratie. Van factureren, tot km’s schrijven tot het digitale foto-archief op orde brengen. Ik krijg zowaar zin in dit nieuwe experiment. En door het met jou te delen is de kans groot dat het me gaat lukken. Mail me gerust om het te checken!

Wat wil jij veranderen

Er is vast wel iets in jouw leven dat je zou willen veranderen. Misschien wil je minder gaan werken, een ander project oppakken of minder on-line lummelen. Graag deel ik een paar tips om dit aan te pakken:

  1. Zoek een haalbaar, motiverend doel dat je een maand kunt volhouden. Het hoeft nog niet je grote doel te zijn zoals minder werken. Doorbreek eerst iets relatiefs eenvoudigs zoals een maand ‘geen koffie of geen koekje meer bij de koffie’.
  2. Evalueer na een maand hoe je het dit hebt volgehouden. Wanneer had je het lastig, wat heeft je geholpen om het dagelijks of bijna dagelijks vol te houden? Hoe voelt het in je lijf, hoe voelt het mentaal.
  3.  Ga nu aan de slag met dat grotere wat je wilt aanpakken en gebruik de kennis die je hebt opgedaan bij het relatieve eenvoudige experiment. Doe het nieuwe experiment een maand.

Veel mensen hebben baat bij hulp om hun gedrag te veranderen. Zeker als het gedrag is wat je al jarenlang doet en niet goed weet waar het vandaan komt. Weet dan dat ik je graag coach of train, dus zoek gerust contact voor een oriënterend gesprek. Ik help je graag!

Of kom op 7 maart naar het VrouwenEvent van het CNV waar ik de workshop “leef maximaal, neem leiding over jezelf’ verzorg. Waarin ik veel aandacht besteed aan het hebben van een positieve mindset om nieuw gedrag vol te houden.